Corona en de dekking op uw reis- en annuleringsverzekering

Nu de zomervakantie weer in aantocht is, begrijpen we dat u vragen heeft over het coronavirus en uw reis of vakantie. We zetten de meest gestelde vragen voor u op rij.

Belangrijk: Onderstaande informatie geldt voor de SOM reis-en annuleringsverzekering. Heeft u via ons een andere reis- en annuleringsverzekering? Neem in dat geval contact met ons op voor al uw vragen hierover.

Negatief reisadvies? Code Rood en Oranje vanwege corona

Is er voor uw bestemming vanwege corona een negatief reisadvies afgegeven? Dan is de kans groot dat uw reisorganisator de reis omboekt naar een andere bestemming, of de reis annuleert waarna u de reissom terugkrijgt. Gaat u toch naar een bestemming waarvoor een negatief reisadvies vanwege corona is afgegeven? Dan biedt uw reisverzekering alleen dekking voor schades die niet corona-gerelateerd zijn.

Preventief annuleren?

Het uit voorzichtigheid annuleren van een reis valt niet onder de voorwaarden zoals die in de polis van uw annuleringsverzekering zijn omschreven. U krijgt de kosten dus niet vergoed. Ook als u al op reis bent maar vanwege het virusrisico eerder naar huis wilt, is dat niet verzekerd op uw annuleringsverzekering.

Wat als ik ziek word vóór mijn reis?

Bent u besmet met het coronavirus op het moment dat u (bijna) op vakantie gaat? Diverse verzekeringsmaatschappijen betalen dan de kosten voor de annulering.  Dat is helaas niet standaard.

Heeft u een annuleringsverzekering bij verzekeringmaatschappij SOM? Dan betalen zij tijdelijk de kosten van annulering. Deze tijdelijke regeling loopt van 1 juli 2021 tot 1 oktober 2021. U moet hiervoor de uitslag van een officiële Coronatest aanleveren. Dit is een door het RIVM goedgekeurde PCR-of antigeentest. Een zelftest is onvoldoende.

Wat als ik ziek word tijdens mijn reis?

In vakantielanden met Code Groen of Geel is er wel dekking onder de reisverzekering. Als u tijdens uw reis ziek wordt door corona en naar het ziekenhuis moet, worden de medische kosten vergoed op voorwaarde dat u de dekking ‘Medische kosten’ heeft afgesloten. De kosten voor een eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden alleen vergoed als u zelf ‘ernstig ziek’ bent en medische behandeling noodzakelijk is. Neemt u bij ziekte tijdens uw reis altijd zo snel mogelijk contact op met onze Helpservice: +31 20 65 15 918.

Wat als Code Groen of Geel tijdens mijn reis wijzigt naar Code Oranje?

Wanneer tijdens uw reis Code Groen of Geel wijzigt naar Oranje en u wilt terug naar Nederland, dan is er voor deze repatriëring geen dekking.

Overmacht tijdens mijn reis?

Bent u al op reis en treft de overheid maatregelen vanwege corona waardoor u niet naar huis kunt of waardoor uw reis wordt vertraagd? Dan vergoeden wij de redelijke kosten die u moet maken.

Waar vind ik actuele informatie over mijn vakantiebestemming?

Voor de meest actuele informatie over uw vakantiebestemming kunt u kijken op de website wijsopreis.nl van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Ik heb nog een andere vraag

Staat uw vraag hier niet tussen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!