Uw premie

Heeft u bij of via Onderling Verzekerd een verzekering afgesloten? Dan betaalt u ook via ons de premie voor uw verzekering(en). Er zijn enkele spelregels over de premie. U leest ze in onze algemene voorwaarden en hieronder op onze website. Let op, de regelingen in de algemene voorwaarden zijn leidend. Deze voorwaarden gelden ook voor de verzekeringen bij de SOM. Voor ander maatschappijen kunnen ander regels gelden.

In het kort

  • Op uw polis staat hoeveel premie u moet betalen. Daarnaast betaalt u poliskosten en assurantiebelasting.
  • De hoogte van uw premie bepalen we op het moment dat u de verzekering afsluit. Dit doen we aan het einde van iedere contractsduur opnieuw. En ook als u de verzekering wijzigt.
  • U kiest zelf de betalingsperiode: per maand, per kwartaal, per half jaar of per jaar.
  • Een betalingsperiode ‘per maand’ kan uitsluitend per automatische incasso. Bij andere betaalperioden heeft u ook de mogelijkheid om ‘per nota’ te betalen.
  • Betaalt u per automatische incasso, dan schrijven wij het bedrag van uw rekening af. Dat doen wij op de 1e van de maand. We gaan ervan uit dat er dan voldoende saldo op uw rekening staat.
  • Betaalt u niet via automatische incasso? Dan ontvangt u voorafgaand aan iedere betalingsperiode een betalingsverzoek. U moet de premie binnen 30 dagen daarna betalen.
  • Nieuwe klant
    Bent u een nieuwe klant en betaalt u de eerste premie niet op tijd? Dan ontvangt u een betalingsherinnering. U heeft dan 14 dagen de tijd om uw premie alsnog te betalen. Doet u dat niet? Dan gaat uw verzekering niet in, en bent u niet verzekerd.
  • Bestaande klant
    Bent u al klant en u betaalt de premie niet binnen 30 dagen na de premievervaldatum? Of wij kunnen de premie niet van uw rekening afschrijven? Of laat u de afgeschreven premie op uw rekening terugboeken?
    Dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen zodat wij gezamenlijk de mogelijkheden kunnen bespreken.
    Voor informatie bij betalingsproblemen of andere geldzaken verwijzen wij u naar geldfit.nl.
  • 1e betalingsherinnering
    Heeft u de premie na 30 dagen nog niet betaald en wij hebben van u geen reactie ontvangen? Dan ontvangt u een betalingsherinnering met het verzoek de premie alsnog binnen 14 dagen te voldoen.
  • 2e betalingsherinnering
    Heeft u de premie na de 1e betalingsherinnering nog niet betaald? Dan ontvangt u opnieuw een betalingsherinnering  met het verzoek de premie alsnog binnen 14 dagen te voldoen. Door het niet betalen van de premie is de dekking van uw verzekering(en) geschorst. U bent niet meer verzekerd met ingang van de dag waarop de premie verschuldigd was. Vanaf de dag na ontvangst van de premie is er weer verzekeringsdekking.
  • Laatste betalingsherinnering
    Heeft u de premie na de 2e betalingsherinnering nog niet betaald?  Dan ontvangt u een laatste betalingsherinnering. Door het niet betalen van de premie wordt de verzekeraar geïnformeerd met het verzoek de verzekering te beëindigen. U bent dan niet meer verzekerd vanaf de datum waarop de premie verschuldigd is.
  • Incassokosten
    Als wij kosten moeten maken omdat u te laat betaalt, berekenen we die aan u door. Wij behouden ons het recht voor om ook de wettelijke rente over premie die u te laat betaalt in rekening te brengen.
  • Melding bij een nieuwe verzekering
    Als uw verzekering is beëindigt omdat u de premie niet heeft betaald, moet u dit melden bij het aanvragen van een nieuwe verzekering. U kunt daardoor moeilijker een nieuwe verzekering afsluiten.
  • Motorvoertuigen
    Betreft de verzekering een motorrijtuigenverzekering? Dan voldoet u in bovengenoemde gevallen niet meer aan uw wettelijke verplichting om deze te verzekeren. Dit kan leiden tot een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau.