Veilig elektrisch fietsen: beperk schade door accu’s
Bewaar de accu op kamertemperatuur in alle jaargetijden
Fabrikanten van elektrische fietsen adviseren om de fiets met accu niet in een ongeïsoleerde schuur, garage of buiten te stallen. Kortom, niet in de (vries)kou. Zeker niet in de herfst of winter, de lage temperaturen kunnen dan voor diepontlading van de accu zorgen. Dat betekent dat de accu volledig leegloopt, waarna deze niet meer te gebruiken is. Bovendien neemt het risico op brand hierdoor ook toe. Heeft geen geschikte plek om de fiets te stallen? Dan is het aan te raden om de accu geheel op te laden en/of (daarna) op een andere verwarmde plek op te bergen. Kamertemperatuur is voldoende. Zolang de accu maar niet in de kou ligt.
Hoge temperaturen kunnen ook tot brand van een accu leiden. Leg daarom geen accu’s op de verwarming of een andere warme plaats. En parkeer een elektrische fiets in de zomer of op een warme voorjaarsdag niet te lang in de volle zon. Klanten doen er dan goed aan om een schaduwplekje te zoeken voor de elektrische fiets.
Voor wie?
Ondanks dat accubranden niet veel voorkomen, is het verstandig om alert te zijn. Zeker tijdens koude dagen, als de fiets wat minder gebruikt wordt. Ook het gebruik van een beschadigde accu kan risico’s met zich meebrengen. Dat vraagt aandacht van ondernemers die (meerdere) elektrische fietsen hebben staan. Bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer van hun medewerkers, voor bezorging van eten of goederen, óf omdat ze ondernemer in de tweewielerbranche zijn. En denk ook aan particulieren die een elektrische fiets in de schuur hebben staan.
Vol=vol
Branden met fietsaccu’s kunnen ook ontstaan lang nadat het laadproces is afgelopen. Dat betekent dat het verstandig is, om zodra de accu volledig is opgeladen, de stekker uit het stopcontact te halen. Daarom is het dus ook aan te raden om de accu overdag en tijdens werktijd op te laden. Dan kan iemand dit in de gaten houden.
Voorkom val- en stootschade. Een belangrijke oorzaak van brand met fietsaccu’s is verkeerd gebruik. Denk dan vooral aan val-, stoot- of waterschade. Bijvoorbeeld door een ongeluk, een val in de sloot of doordat de fiets omver is geblazen door de wind. Leg een onbeschermde accu ook niet buiten in de regen. Als er zichtbare schade is aan de accu, zoals een breuk, een deuk of losse aansluiting, raden wij aan geen risico’s te nemen. Een beschadigde accu vormt namelijk een groot brandrisico. Het advies is om de beschadigde accu niet meer te gebruiken, niet op te laden en buiten te bewaren. Wie de accu wil laten reviseren, kan de accu laten controleren bij een accu revisiebedrijf. Een andere optie is teruggaan naar de winkel waar de fiets is gekocht. Is de accu onherstelbaar beschadigd? Dan kan de accu ingeleverd worden bij de milieustraat. Om val- en stootschade te voorkomen, doen fietsers er goed aan om de fiets stabiel neer te zetten en zorgvuldig de accu in en uit te nemen.
Opbergen in een accubox en acculaadkast
Wie een accu onbezorgd veilig op wil bergen en opladen, heeft ook een aantal opties. Bijvoorbeeld het gebruik van een goed opberg- en oplaadsysteem. Dit voorkomt niet dat de accu in brand vliegt, maar zorgt er wel voor dat als het gebeurt, de schade zeer beperkt blijft. In een uitvoerige onderzoeksfase zijn enkele systemen door de check gekomen. Bijvoorbeeld een specifiek ontwikkeld kleine box waarin twee tot vier accu’s kunnen worden opgeborgen en opgeladen. Of een speciale kluis, voorzien van dikke wanden en deuren, geschikt gemaakt voor het opbergen en opladen van meerdere accu’s. Beide systemen zijn bij een Europees brandinstituut op hun juiste preventieve werking getest en men voldoen aan strenge normen. Goed om te weten: wil je weten of het opslagsysteem dat je klant aanschaft aan de eisen voldoet? Neem dan gerust contact met ons op.
Installeer een rookmelder in de ruimte waar de accu oplaadt.
Sinds juli 2022 moet iedere woning minimaal één rookmelder per verdieping hebben. Maar het is zeker geen overbodige luxe om een extra exemplaar op te hangen in de ruimte waar fietsaccu’s opladen. Een accubrand begint namelijk vaak binnenin de accu, gevolgd door hevige rookvorming die zeer giftig is. Het is dan wel zo handig als een rookmelder daarvoor waarschuwt. Als er eenmaal rookvorming is, is het meestal te laat om een brand nog te voorkomen. Het is dan vooral belangrijk dat omstanders zichzelf in veiligheid brengen.
Foto: Freepik